Facebooks_algoritmer

Om du tycker att spindeln på bilden är läskig, så är det ingenting mot vad många känner när du säger orden; Facebooks algoritm. Den är inte så skrämmande som det först kan verka och i artikeln nedan kan du se hur du skall arbeta med dina sociala medier för att få största möjliga genomslagskraft.

Artikel sammanställd av Hootsuite översatt av CB Sociala Medier

1. Kommentarer

Marc Zuckerberg skrev i sitt meddelande förra åre; ”Sidor som gör inlägg som folk vanligtvis inte reagerar på eller kommenterar kommer att se de största minskningarna i sin spridning. Sidor vars inlägg snabbt orsakar samtal mellan vänner blir mindre påverkade. ” Det innebär att varumärken måste skapa innehåll med hög kvalité som är inriktat på generera konversationer mellan användare för att komma överens med Facebooks algoritm. Försök med att inkludera frågor i dina inlägg, eller skriv om aktuella och relevanta ämnen som användarna säkert har en åsikt om. Poängen är att användare kommer att vara mer benägna att se dina Facebook-inlägg om deras vänner och familj kommenterar det.

2. Reaktioner

Om en användare tar sig tid att använda ”kärleks-knappen” istället för ”like-knappen”, får ditt innehåll ytterligare en liten ökning i nyhetsflödet. Precis som i livet är ”kärlek” en mer uppskattad känslomässig signal än att ”tycka om”. Detsamma gäller för alla Facebook: s reaktioner: Haha, Wow, Ledsen, och Arg. Facebook vill se de ”aktiva” känslorna.

3. Svarskommentarer

Algoritmen gynnar inte bara kommentarer utan även svar på kommentarer. Dessa signalerar att innehållet triggar samtal mellan användarna. (Kom ihåg, Zuckerberg anser att ”konversation” är det viktigaste resultatet av denna algoritmuppdatering). Det betyder att du vill publicera innehåll som inspirerar användare att tagga sina vänner i kommentarer och starta en konversation.

4. Dela länkar över Messenger till vänner

Om en användare delar ett inlägg på sin sida, är det bra. Men vad som är ännu bättre är om de tar sig tid att skicka den till en vän (eller en grupp vänner) via Facebook-Messenger. Av alla ”meningsfulla interaktioner” som listas här är det den som verkar vettigast, för tänk så här – vad är mer meningsfullt? Att en vän postar ett inlägg på sin sida? Eller en vän som skickar en länk till ett inlägg till dig med ett meddelande som säger ”Hej, läste just det här och jag tror att du verkligen skulle gilla det också”? Ja, det var ju det jag trodde.

5. Engagemang vid delningar

Att du delar ett inlägg är en ganska ”aktiv” interaktion jämfört med de flesta, tar Facebook det ett steg längre. Att bara få delningar på ett inlägg räcker inte. Ditt inlägg måste delas och få engagemang på den delen som prioriteras i algoritmen (se ovan).

 

Övriga faktorer som signalerar till Facebooks algoritm att ranka högre

Enligt Facebook: s News Feed-webinar är de fem ”meningsfulla interaktioner” som anges ovan, prioriterade signaler. Men det betyder inte att de är de enda handlingar som algoritmen bryr sig om. Följande rankningssignaler är mindre viktiga men ändå värda att notera:

  • Genomsnittlig tid spenderad på inlägget.
    Det här är precis vad det låter som – den genomsnittliga tiden en användare engagera sig med eller betraktar ett inlägg. Förmodligen är längre bättre, men Facebook har inte släppt någon tydlig information om detta sedan uppdateringen.
  • När den är publicerad.
    Detta är en indirekt signal eftersom det betyder att ditt inlägg är benägnet att få engagemang om du skickar in det vid en tid där användarna sannolikt kommer att vara online.
  • Vilken typ av inlägg.
    Är ditt inlägg en statusuppdatering, foto, länk, video eller live-video? (Facebook: s pressmeddelande nämnde nämligen att live video ofta ”leder till diskussion bland tittarna.” Men det är den enda ledtråden om vilken typ av inlägg som algoritmen kan prioritera.)
  • Komplett sidprofil.
    Ju fler fält du fyller i på på Facebook-sidan, desto bättre. Detta så att Facebook och potentiella följare kan få en klar uppfattning om vem du är och legitimiteten för din verksamhet.
  • Hur informativ posten är.
    Facebook skruvade till sin algoritm för att lyfta fram ”informativa inlägg” redan 2016. Men termen ”informativ” baserades på en undersökning av användarnas personliga tolkning. För vissa användare kan ”informativ” betyda ”nyheter”, medan det för andra kan innebära recept eller kändisskvaller. Det är inte klart om den här definitionen har ändrats i uppdateringen 2018.

Det finns sannolikt många fler signaler som bidrar till ett inläggs flödes-rankning, men det är den enda vi har information om vid denna artikels publicering.

 

8 tips för att öka din organiska räckvidd på Facebook


1. Fokusera på video men speciellt Live-Video

Såvitt vi kan se är videoklipp fortfarande favoriter under den nya algoritmen, men livevideo kommer att bli ännu viktigare. I sitt tillkännagivande skrev Zuckerberg att ”Live-Video ofta leder till diskussion bland tittare på Facebook. I själva verket får livevideo i genomsnitt sex gånger så många interaktioner som vanliga videor.”

Det betyder att om du inte redan har investerat tid och energi i att skapa livevideo på Facebook, ska du definitivt göra det nu. Detta är en av Facebook: s få konkreta exempel på innehåll som kommer att fungera bra under den nya algoritmen, så det är bra att vara uppmärksam på det. National Geographic har gjort ett bra jobb med att integrera livevideo i sin strategi. De postar 70 livevideor varje månad som når över en miljon tittare, och tar ofta med följare på ”live safaris” i djungeln.

 

engagement_bait

2. Undvik att aktivt be dina följare att engagera sig

Det kan vara frestande att försöka hacka den nya algoritmen genom att be din publik att ”KOMMENTERA på detta inlägg om du gillar glass !!” eller något liknande. Men gör inte det. Det är spammigt och användarna tycker inte om det. Plus, Facebook säger att ”att be användarna ”att aktivt engagera sig” för att få människor att kommentera inlägg är inte en meningsfull interaktion, och vi fortsätter att minska räckvidden för dessa inlägg i nyhetsflödet.” Se höger för några exempel på vad du skall undvika. Facebook lovade, på sitt News Feed webinar, att dessa typer av inlägg skulle ”rankas ner”.

 

3. Fokusera på gemenskap genom Facebook-grupper

Eftersom Facebook-grupper redan finns på grund av publikens engagemang, kommer denna marknadsföringstaktik troligen att fungera bra under den nya algoritmen. Under ”Vilken typ av inlägg skapar meningsfulla interaktioner?” I Facebook:s officiella pressmeddelande nämnde Adam Mosseri specifikt Facebook-grupper. ”I grupper interagerar människor ofta med publikt innehåll. Lokala företag kopplas till sina samhällen genom att lägga ut relevanta uppdateringar och skapa evenemang. ”

Företagen behöver hitta på nya sätt att engagera sina följare i grupperna, tillsammans med deras företagssida och reklaminsatser. Det populära kanadensiska hudvårdsföretaget Deciem är ett utmärkt exempel på ett varumärke som drar nytta av Facebook-grupper. I gruppen ”DECIEM ENTHUSIASTS” delar kunderna produktrecensioner, hudvårdssystem (som alltid involverar Deciem-produkter), råd och företagsnyheter (till exempel den mycket omtalade avskedningen av en vice-VD).

 

4. Fortsätt skapa kvalitetsinnehåll som ger din publik mersmak

Detta är det enskilt viktigaste rådet i denna lista. Allt om ”meningsfulla interaktioner” bottnar i att skapa kvalitetsinnehåll som människor faktiskt vill se. Och hur vet du vad folk vill se? Genom att undersöka din målgrupp, göra tester och regelbundet kontrollera dina analyser. Innehåll av bra kvalitet bör redan slå an en klang i dina följare. Men bilder och bildtexter är också viktiga faktorer i engagemanget.  Ett inlägg som Hootsuite delade på sin Facebook-sida fick bra spridning eftersom:

  • De visste att ämnet skulle vara värdefullt för sin publik på sociala medier.
  • Bildtexten som åtföljer innehållet är känslomässigt triggande (lättnad och inspiration att vara bra på ditt jobb).
  • Det verkar pålitligt snarare än försäljningsfokuserat (Vi ber dig inte prenumerera på HootSuite. Vi ger dig mervärde vare sig du använder Hootsuite eller inte.).

Ett annat sätt att uppmuntra engagemang och kommentarer från följare är att ställa frågor. I ett inlägg frågade vi läsarna vilka böcker de skulle rekommendera. Oavsett ditt företags storlek, kvalitén på era inlägg ska vara ryggraden i din Facebook-marknadsstrategi. Efter det kommer resten att falla på plats.

 

5. Investera i din annonsbudget

Den organiska räckvidden har sjunkit på de sociala medierna i flera år. Det betyder att du förmodligen redan är en expert på Facebookannonser men nu när Facebook är nedprioriterar innehåll från varumärken och förlag, kommer dessa färdigheter att bli viktigare än någonsin. Företagen måste veta hur man når rätt publik för att se till att deras annonseringspengar når längre.

 

6. Jobba med Facebook influensers

I det officiella pressmeddelandet skrev Adam Mosseri, ”Många kreatörer som skapar videor på Facebook får snabbt igång en diskussion bland sina anhängare, det samma gäller inlägg från kändisar.” Du kan tolka detta bokstavligt men jag är villig att gissa att majoriteten av varumärkena på Facebook har inte tillgång till celebriteters-produktkampanjer.

Influensers är ”vanliga” människor som du och jag som råkar ha många följare på sociala medier och som har arbetat hårt för att få förtroende för sina anhängare. Att få en influencer att skriva på sin sida om ditt varumärke kan mycket väl leda till ökat engagemang och följare för dig, för att innehållet kommer från någon som de litar på, och få det att verka mer autentiskt.

Facebook säger att de kommer att visa fler inlägg från ”publicerare som följarna finner trovärdigt”, men se till att innehållet fortfarande följer alla riktlinjer i den här listan. Bara för att en influenser gör inlägget betyder det inte att det är väl undersökt, värdefullt eller ”meningsfullt”. Det måste fortfarande trigga en konversation. Plus, marknadsföring genom influensers är en helt annan sak. Se till att du är redo med en strategi innan du ger dig in i det.

 

7. Jobba lokalt (låt lokala nyheter bli din prioritet)

I avsnittet ”Prioriteringar för nyheter i 2018” i sitt News Feed webinar berättade Facebook att lokala nyheter skulle prioriteras. Det här är bra för företag som redan arbetar i lokalvinkeln men det blir svårare för större globala varumärken. Försök blanda innehållet i olika geografiska områden någon gång ibland. Framhåll en händelse i en viss stad, eller publicera historier som påverkar en viss region. Det finns många sätt att tolka detta och bli kreativ med dessa rankningsfaktorer.

 

Facebook_se_först

8. Uppmuntra kunder att följa din sida

En sak som inte kommer att förändras i Facebook-nyhetsflödet är möjligheten för användarna att se till att de alltid ser inlägg från deras favoritsidor genom att välja ”Se först” i deras

nyhetsflödesinställningar. Det innebär att företagen inte ska vara blyga om att be kunderna att följa sin sida på Facebook. De kan till och med påminna lojala anhängare om alternativet ”Se först”.

Dessa tips är värdefulla när du publicerar material på alla sociala plattformar – inte bara Facebook. Som vanligt behöver inte förändringar i algoritmen något att vara rädd för om du redan nu förser dina kunder med kvalitetsinnehåll av värde. Facebook jobbar hårt med att se till att de visare innehåll som användarna bryr sig om och att det kommer från en pålitlig källa – så se till att du är den källan.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *