Rädsla-ansikte

Enligt Wikipedia så är rädsla en känsla som man känner vid hot eller riskfyllda situationer, både äkta och inbillade. Rädsla kan också förklaras som ett extremt ogillande av situationer, tillstånd, saker, människor och liknande, till exempel mörkerrädsla och rädslan att bli utsatt för brott.

Rädsla varierar kraftigt från person till person, och kan sträcka sig från en mild känsla av oro till extrem rädsla, kallad paranoia, skräck eller fobi.

Rädslor kan ta sig lite olika uttryck. Hjärtat kan börja slå fortare och hårdare, vi andas häftigare, våra pupiller vidgas och adrenalinet flödar i kroppen.

När det kommer till sociala medier kan det komma uttryck som tex:

  • Sociala medier fungerar inte längre
  • De inkräktar på mitt privatliv
  • Vi behöver inte sociala medier
  • Vi säljer tillräckligt
  • Ingen är intresserad av vad jag delar i alla fall

Det finns många argument för att inte använda sig av sociala medier och jag skall här bemöta några av dem.

Rädslan för det okända

Vi har ofta en rädsla för det vi inte känner till och det är helt naturligt. Det ligger programmerat i våra gener sedan länge. Vi behöver kliva ur vår välkända och bekväma sfär, leta rätt på kunskap och fakta och bara göra det som ibland känns obehagligt!

Rädsla för att skriva

Jag stöter ofta på den. Rädslan för att skriva något på Internet. Det kan vara allt från att inte våga skriva ett längre blogginlägg till att gilla och kommentera när en vän har delat något i en social kanal.

Men ni behöver inte börja med långa blogginlägg eller ens göra inlägg på tex Facebook. Börja istället med att kika på hur andra gör som ni gillar och sätt ett hjärta ❤️️ eller en tumme upp ?? på inlägget.

När ni känner er bekväma med det skriv en kommentar. Det behöver inte vara något långt och insiktsfullt utan bara en kort mening om vad ni tyckte om inlägget. Skippa dock att kommentera med bara emojis, det skapar bara irritation. Särskilt som alla inte förstår vad de betyder.

Nästa steg är att börja göra egna inlägg. På sociala medier skall ni inte skriva hela böcker utan håll er reltivt kort. Vi som skrollar i flödet blir lätt uttråkade och orkar inte läsa långa texter. Vill du skriva längre, skriv då på en blogg och länka sedan till bloggen istället med en kort sammanfattning.

Här kan ni få lite mer tips på hur ni skall skriva för att få genomslag: ”Texten är ditt företags själ i bokstäver”.

Rädsla för att dela personlig information

Helt klart är detta en högst giltig rädsla. Våra privatliv är privata och de flesta av oss vill hålla dem så. Kanske inte familjen Kardashian men vi andra dödliga.

”Regeln” som gäller är att hålla det professionellt men med en personlig touch. Det gör ingenting att låta personligheten lysa igenom.

Rädsla för att synas

Konstigt eller hur med tanke på hur mycket synlighet som finns på sociala medier men alla är inte bekväma med att sätta sitt namn på vad som publiceras.

Tänk om jag skriver fel, stavar fel, väljer fel ämne och så vidare. Men saken är att INGEN är perfekt. Chockerande jag vet! Och vad spelar det för roll egentligen. Ingen kommer att komma ihåg att du stavade fel dagen efter. Och ett halvdant inlägg betyder ju inte att hela kontot är dåligt, eller hur?

Om allt går åt skogen kom ihåg att det finns alltid en radera-knapp ?.

Vill ni ha mer tips på hur ni kan övervinna era rädslor för sociala medier? Kika in på SocialMedia.biz!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *