Kvinna med hashtags i ansiktet med texten research. Instagram hashtags.

Hur det hela började

Instagram är hashtaggarnas moder (eller fader, se nedan). Det var här det hela började. Eller njae, tydligen så var det på Twitter det hela började men Instagram har tagit hashtaggen till helt nya nivåer. 2007 föreslog Chris Messina, hashtaggens Gudfader, användandet av dessa staket. De används nu kontinuerligt på de flesta plattformar för att öka räckvidden då du på många av dem kan prenumera på #.

Kärt barn har många namn. I Sverige har vi tidigare sagt ”fyrkant” om #-tecknet. Senare staket men numera är ordet ”hashtag” så vedertaget att den säkert kommer att dyka upp i Svenska Akademiens Ordbok inom kort.

 

Utformning, antal och användande?

Utformning

En hashtag skrivs alltid med ett #-tecken och bokstäver/siffror efter. Det spelar ingen roll om du använder #STORA, #små eller #Blandade bokstäver eller siffror. Instagram gör ingen skillnad på dem. Det kan dock göra ordet lättare att läsa om du blandar stora och små bokstäver. Däremot kan du inte använda specialtecken som tex £ eller %. Inte heller fungerar det med mellanslag som ”# Socialamedier”.

Hur många skall du använda?

Instagram tillåter upp till 30 stycken hashtags i ett inlägg och 10 (11) stycken i Stories (händelser på svenska men jag gillar Stories bättre). Jag skrev 11 inom parantes för du kan använda textfunktionen och skriva in 10 och om du också använder hashtagfunktionen så får du 11. För tips om hur du kan ”gömma” dina hashtags i Stories, kolla in inlägget på Instagram.

Rotera också dina hashtags dvs använd inte samma 15 eller 30 hela tiden då detta också räknas som spam.

Ta gärna med en eller ett par ”geohashtags” dvs geografiska hashtags i det område där du är verksam.

Placering?

En del hävdar att de skall ligga i brödtexten för att få bäst räckvidd och en del säger att du skall lägga dem i första kommentaren. Ingen har kunnat bevisa att det spelar någon roll men jag kan tycka att det är snyggare att lägga dem i första kommentaren. Dessutom får du mer plats över för din intressanta text 😄.

Om du lägger dem i brödtexten, se till att du har några tomma rader i mellan. Det gör det lite mer tilltalande för ögat. Ja, jag vet att Instagram inte tillåter tomma rader men det finns sätt att få till dem ändå. Ett är att använda dig av Alberts fina verktyg CaptionMaker. Jag använder det ibland för både inlägg och längre kommentarer på Instagram. Andra program som Later ger dig också möjligheten till tomma rader i inlägget.

Short tail / long tail (det finns ingen bra översättning så jag kör på engelska)

Short tail
Detta är relativt korta hashtags, 1-3 ord baserade på din verksamhet tex #socialamedier eller #snabbmat.
Fördelar – STOR räckvidd då många använder sig av dem.
Nackdelar – Risken är stor att ditt inlägg försvinner i massorna. Ta tex #fashion som i dagsläget har över 711 miljoner träffar. Då är det inte lätt att synas.

Long tail
Dessa är i basen den samma som ”short tail” men med ett tillägg av tex året eller en stad som #SocialaMedier2019 eller #SnabbmatGöteborg.
Fördelar – Mindre konkurrens och en högre träffsäkerhet för personerna som klickar på den är verkligen intresserade
Nackdelar – Mindre räckvidd

Vilka skall du använda? En blandning av de två ovan är bäst men undvik #fashion och hitta inte på egna, om inte det är en specifik kampanj, som #JagMårFantastisktIdagUtanKaffePåMorgonen.

Förbjudna hashtags

Förbjudna hashtags, det finns väl inte? Jo då det finns det. Vissa hashtags används så frekvent att Instagram har klassificerat dem som spam. Några exempel är ”happythanksgiving” och ”snapchat”. De kan också vara stötande eller rasistiska som ”xxx” och på så sätt strida mot Instagrams regler. För närvarande finns det över 40,000 # som är förbjudna 😱. Och om du använder dig av dessa kan ditt konto bli ”shadowbanned” dvs ingen hittar ditt konto, de kan inte tagga dig och dina inlägg når inte ut. Gör du dessutom om misstaget flera gånger kan Instagram helt enkelt stänga ner ditt konto.

Du kan söka på www.bannedhashtags.com för att se om just dina # är förbjudna.

Använd alltid relevanta #. Lägg inte in #Bilförsäljning när ditt inlägg handlar om blommorna du plockade i förmiddags.

Hashtag resarch

Hur hittar du de bästa # för just ditt företag? Ett sätt kan vara att titta på dina konkurrenter och se vilka de använder och vilka som fungerar bra. Du kan också lätt söka på Instagram för att se hur många inlägg det finns för just dina #. Sedan finns det en hel uppsjö av verktyg som kan hjälpa dig hitta rätt:

  1. Hashtagify
  2. All-Hashtag.com
  3. RiteTag

Använd ovan instruktioner när du väljer ut dina #. Ha ett Excel-dokument eller liknande där du delar upp dina hashtags i olika kategorier beroende på vilken sorts inlägg du gör. Placera gärna dokumentet lättåtkomligt från både dator och telefon. Använder du dig av ett schemaläggningsverktyg som Later så har de funktioner där du kan spara hashtaggarna och klistra in dem i dina inlägg.

Andra tips på hashtags kan vara nära associerade #, lokala #, evenemang# eller helgdagar#.

 

Jag hoppas du får nytta av detta. Skriv gärna och berätta 😊. Vill du sedan ha fler tips, följ mig gärna på Facebook, Instagram eller LinkedIn ⭐.

 

Vill du läsa fler blogginlägg? Kika in på ”The Blog”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *