LinkedIn

Då Är Det Dags Nu!

Användare

Enligt OmnicoreAgency har LinkedIn över 1/2 miljard användare! Ta och smaka på den siffran… Över 1/2 miljard människor har en profil på LinkedIn. Och 250 miljoner av dessa är aktiva varje månad!

Lite mer roliga siffror:LinkedIn_logo

  • 40% använder LinkedIn dagligen
  • LinkedIn ökar med 2 nya medlemmar i sekunden
  • Finns i över 200 länder
  • Ca 9 miljoner företag
  • Ganska jämnlikt, 44% kvinnor och 56% män

Historia

Jag vet inte vad LinkedIn var tänkt som från början. Kanske ett Facebook för professionella? Men sedan starten 2003 så har LinkedIn i mångt och mycket handlat om rekrytering. Själv skapade jag mitt konto för många år sedan och det har legat i träda sedan dess. Ända tills i höstas då jag fick för mig att öppna upp appen igen. Vilken överraskning det var! Det handlade ju inte alls bara om rekrytering utan mer om ”Social Networking”, alltså att nätverka online.

Vad mer kan du använda LinkedIn till?

Marknadsföring B2B

Du ska inte sälja på LinkedIn. Det anses nästan fult om du gör det. Vad ska du göra då? Jo använda dig av historieberättande (storytelling) och innehållsmarknadsföring (content marketing). Där väver du ihop en historia, gärna sökordsoptimerad (SEO), som handlar om de produkter eller tjänster du säljer.

LinkedIn har sedan flera år gått om Facebook i B2B-marknadsföring och enligt Social Media Examiner (2015) så tycker 41% av alla B2B-marknadsförare att LinkedIn är viktigast. Skulle tro att den siffran har ökat markant de senaste åren.

Produktlanseringar

Produktlanseringar får stor genomslagskraft på LinkedIn och Emarketer menar att 81% av B2B företag använder sig av plattformen för att lansera sina produkter. Det är tom så att det är deras första val när det kommer till att välja social plattform.

Rekryteringar

Ja, det är fortfarande stort. Du kan sätta din status som ”tillgänglig” (arbetsgivare ser inte detta) och då kommer du att ploppa upp hos rekryterarna. Om du har fyllt i din profil noggrant kommer du också att dyka i rekryterarnas sökningar.

För rekryterare är det ett ovärderligt verktyg. De har tillgång till flera tilläggstjänster och utökade sökmöjligheter, om de har ett rekryterarkonto förstås.

Expert på ditt område

Genom att utöka ditt nätverk med relevanta personer, kommentera i utvalda grupper och dela intressanta inlägg kommer du sakta men säkert bygga upp ditt rykte på LinkedIn som en expert inom ditt område. Du  kanske inte får så stor räckvidd till en början men är du konsekvent och är aktiv så kommer det snart att ge resultat.

Inga mer kalla samtal

Du kommer att upptäcka att du har kontakter överallt. Det finns alltid någon som känner någon som känner någon. Om du inte har personen du söker som första kontakt kolla i ditt nätverk vem som känner personen och be dem om en introduktion.

Många tar också möjligheten att träffas offline för att bygga förtroende och relationer.

Vad är viktigast?

  • Bra profilbild – använd inte en logotyp. Vi vill nätverka med en människa inte en logga.
  • Ha en uppdaterad och ifylld profil
  • Använd sökordsoptimering när du skriver i din profil. Tänk; Vilka sökord är relevanta för mig?
  • Se till att använda din sammanfattning rätt. Du har 2000 tecken på dig. Använd dem väl!
  • Ha en relevant bakgrundsbild (banner)LinkedIn_Banner

 

 

 

  • Var noga med vad du skriver i din ”Headline” då denna text är synlig även om man inte går in på din profil.

Vill du ha hjälp att komma igång med LinkedIn? Hör av dig så löser vi det. Mer information hittar du under ”Tjänster”.

Det var allt för denna gång. Jag finns naturligtvis på LinkedIn. Du hittar mig på Camilla Billman.
Jag har också sida på FB för er som föredrar den ?, CB Sociala Medier.

#camillaofsweden

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *