Schemaläggning_Sociala_Medier

Sanning eller konsekvent?

Vad har alla sociala medier gemensamt? Jo, de gillar innehåll med bra kvalitet samt att du är konsekvent när du gör dina inlägg. Ett inlägg varannan vecka räcker helt enkelt inte till.

Om du som jag hanterar mer än ett mediakonto behöver vi all hjälp vi kan få för att få tiden att räcka till.

Därför tycker jag att du skall bekanta dig med några av de verktyg som finns för att schemalägga dina inlägg. I praktiken innebär detta att du kan skapa och schemalägga dina inlägg för månader framöver på en dag! Ja kanske inte månader men en månad i alla fall.

Största fördelarna

Några av de största fördelarna med att schemalägga dina inlägg är:

  • Du kan optimera dina inlägg för att tajma dem exakt rätt för att få ut maximalt med gilla, delningar och kommentarer.
  • Du sparar massor med tid som du istället kan lägga på att få personlig kontakt med dina följare i realtid.
  • Du är konsekvent med dina inlägg och du slipper leta efter bra innehåll att dela i sista minuten.

Välj det verktyg som passar dig bäst

Jag har här valt att skriva lite extra om 5 stycken som är några av de mest populära. De kanske inte passar just dig. Då är det bara att Googla och leta rätt på just ditt program.

    1. Loomly

      Här behövs det inte längre några Excel-blad. Du kan ha hur många kalendrar som helst och välja att se dina inlägg antingen som lista eller i kalendern. Du får inläggstips varje dag och programmet talar också om för dig om det är en bra dag/tid för respektive kanal att schemaläggning av ditt inlägg. Du kan dela foton, videos, länkar mm. Du kan också välja att rikta ditt inlägg mot vissa grupper tex en viss ålder. (Om du klickar på länken och beslutar dig för att använda dig av Loomly kan det hända att jag får lite rabatt ?)

    2. Later

      Används främst för Instagram. En visuell kalender som även visar hur dina Instagram-inlägg ser ut i ditt flöde. Importera media och hitta dina inlägg lätt. Byt enkelt mellan olika konton. Du kan söka på hashtags och spara dem för senare schemaläggning i ditt bibliotek. Du kan även öka din försäljning med Instagram Sales.

    3. Hootsuite

      Ett verktyg som har det mesta. Du kan skapa schemaläggning även i bulk, analysera dina konton, följa relevant innehåll och nyckelord, koppla ihop dig med över 35 olika sociala medier, köra annonser och svara direkt och även arbeta i team.

    4. Buffer

      Hjälper dig att skapa bra innehåll. Innehåller flera starka verktyg som schemaläggning, analys och arbeta i team. Mycket överskådligt och lätt att använda. Buffer har också en funktion som identifierar de inlägg som får mest interaktion och där du kan se vad som fungerar.

    5. Sprout Social

      Här har du möjligheten att skapa inlägg för alla platformar samtidigt. Fungerar utmärkt i teamarbete där flera personer är involverade i skapandet av inläggen. Kalenderfunktionen ger dig också en bra överblick över dina inlägg. Här finns också ett bra analysverktyg som ger dig möjligheten att spåra hashtags och vilka inlägg som fungerar bäst.

 

Skulle någon av ovan schemaläggningsprogram inte passar dig så finns det några till att välja bland  :

  • Tailwind
  • CoSchedule
  • Feedly
  • Airtable
  • Tweetdeck
  • Agora Pulse
  • Sendible
  • Everypost
  • Social Pilot
  • MavSocial
  • Friends+Me
  • Crowdfire
  • Edgar
  • Post Planner
  • SocialOomph
  • Sprinklr (enterprises)
  • Oktopost (enterprises)
  • Falcon.io (enterprises)
  • HubSpot (enterprises)
  • Salesforce Social Studio (enterprises)
  • Social Hub (enterprises)
  • Spredfast (enterprises)
  • Likeable Hub (enterprises)
  • Social Flow (enterprises)
  • NUVI (enterprises)

 

Behöver du gratis stockvideos, kolla in detta inlägg ?.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *