hitta_kunder_med_mobilen

Orginalinlägg av Greg d’Aboville för AddThis. Översatt av CB Sociala Medier.

Det blir allt vanligare att vi använder mobilen när vi skall söka efter något. Statistiken säger att över 80% av alla sökningar sker med mobilen. Alla siter är dock ännu inte fullt anpassade för våra mobilanvändare. Vad kan vi då göra för att få våra mobilkunder att agera? Nedan följer 5 enkla tekniker som du kan implementera för att få dina besökare att bli potentiella kunder.

Varför du behöver en annorlunda strategi för mobilanvändarna?

Först vill vi bara klargöra en sak; Du har inte samma kunder via datorn som du har via mobiltelefonen. Mobilanvändare är helt annorlunda. Låt oss kika på hur.

Touchknappar – Mobilanvändare använder sig av sina fingrar istället för en mus. Detta innebär att deras rörelser är mindre exakta  och det kan vara svårt för dem att fylla i ett formulär eller att klicka på en knapp. Digitala marknadsförare har döpt fenomenet till det ”feta tummen” syndromet.

Mindre skärmar – Mobiltelefoner har mindre skärmar. Detta innebär att du har mindre plats att visa bilder/video och text. Du måste bli mer rak på sak.

SEO – sökmotoroptimering – Google har etablerat strikta regler för mobila enheter. Om du vill vara på den säkra sidan, se till att dina pop-up:er inte döljer webbsidan.

5 Tekniker Som Fungerar

Nu när du vet varför du behöver en mobilstrategi är det dags att titta på vilka lösningar som finns.
Nu kör vi!

Kontaktformulär

kontakt
Ett e-postformulär på Drip’s blogg

Vad är ett formulär?

Ibland känns det som om formulären alltid har funnits där. Inbäddade i sidfoten eller i slutet av artikeln du skrivit. De kan hjälpa dig konvertera användare, som har engagerat sig i ditt innehåll, till prenumeranter.

Men se upp; du behöver se till att dina formulär är anpassade för mobilanvändare!

Här är några tips som kommer att hjälpa dig att få mobilanvändarna att fylla i formuläret:

Använd dig av stora fält och knappar. Kom ihåg att mobilanvändarna, pga sina ”feta tummar” kan ha svårt att interagera med ditt formulär.

Minimera antalet fält de måste fylla i. Tålamodet är mindre för mobilanvändare. För långa formulär kommer att skrämma bort dem. Skicka istället ett uppföljningsmejl lite senare för att få övrig information.

Om du har möjligheter, belöna dina prenumeranter (detta gäller även för datoranvändare). Besökare är mer benägna att prenumerera om de får en gåva. Det kan vara en e-bok eller något liknande.

Landningssidor

landningssidor
En landningssida på Hubspot

Vad är landningssidor?

Precis som formulär, har landningssidor funnits ett bra tag. Deras syfte är glasklart; att konvertera användaren till kund. För att åstadkomma detta har marknadsförare minimerat distraktioner och tar också ofta bort alla länkar som skulle kunna få användaren att lämna sidan.

Återigen är svårigheten här att anpassa din landningssida till mobilanvändarna.

Dessa tips kan hjälpa:

Se till att din webbsida fungerar på olika telefonmärken.
Testa dina fält och knappar. Kolla hur svårt det är att använda dem och hur lång tid det tar att fylla i formuläret.
Minimera antalet fält.

Pop-ups

pop_up
En e-post pop-up på Fast Company

Vad är e-post pop-ups?

E-post pop-ups är e-post formulär som ligger inbäddade i ett fönster som lägger sig ovanpå den sida som visas på din webbsida. De gör det möjligt att visa en visuell inbjudan att prenumerera. Normalt är de ihopkopplade med ett avancerat visningsscenario för att maximera resultatet (dvs. visa pop-up X om användaren tittar på en sida i X-kategorin).

För att maximera dina resultat, följ dessa rekommendationer:

Se till att dina pop-up:er inte täcker mer än 30% av användarens skärm. Testa gärna på några olika telefoner.
Undvik tunga sidor och testa hur lång tid det tar för din pop-up att ladda.
Kolla återigen om det är lätt att fylla i din pop-up.

 

Kontaktfält

formulärfältVad är kontaktfält?

Ett kontaktfält är väldigt likt e-post pop-ups. Skillnaden ligger i formatet. De är helt enkelt mindre.

För att maximera kontaktfältets genomslagskraft, rekommenderar vi följande:

Dela upp registreringsprocessen i två steg: en aptitretare (se ovan exempel) och ett formulär. Försöka att visa kontaktfältet på flera sidor för att maximera antalet visningar (och konversioner).

 

 

Chatta i realtid

chattVad är chatta i realtid?

Automatiseringar har gett chatten ett andra liv. Tidigare var chatten endast ett sätt att nå supporten eller säljavdelningen medans det nu är ett sätt att kommunicera med besökarna automatiskt. Det är nu möjlighet att programmera dessa chattfunktioner att be om besökarnas e-post eller bara för att skicka e-postadresserna besökarna förser dig med i chattfunktionen till din e-postlista.

Är du redo att chatta i realtid för att få tag på fler e-postadresser från dina mobilanvändare?

Prova olika chattleverantörer och kontrollera hur de de ser ut och känns på en mobiltelefon.
Prova olika scenarion för att fånga kunderna.
Dela upp dina olika scenarion beroende på vilken sida användaren är på. Tex, ”Vill du läsa mer om X? Skriv in din e-post här” när användaren läser om X.

Sammanfattning

Nu när du har några enkla tekniker för att anamma din strategi är det dags att boosta dina försök att fånga kunderna.

Glöm inte att Gilla, Dela och Kommentera ?.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *